Onze nieuwsbrief

Aanbiedingen via onze nieuwsbrief ontvangen?

ACTIE: Iedere inschrijver maakt kans op gratis producten.

Vul hier uw gegevens in:

Vitamine D

Geplaatst op 21st Nov 2011 @ 12:30 PM

Vitamine D aanbevelingen in VS aanzienlijk hoger

 In de Verenigde Staten zijn in 2010 nieuwe RDA's (aanbevolen dagelijkse hoeveelheden) voor vitamine D vastgesteld. Deze zijn aanzienlijk hoger dan de waarden die voor het laatst in 1997 waren vastgesteld.

De dagelijkse aanbevelingen liggen nu voor de Noordamerikaanse volwassenen (tot 50 jaar) tussen 600 en 800 IE (15 en 20 mcg) vitamine D, terwijl de oude aanbevelingen lagen rond de 200 IE voor deze groep. Toch is het advies van de Institute of Medicine (IOM), die deze aanbevelingen uitgeeft, conservatief te noemen. Alleen het gunstige effect op de botten wordt als bewezen geacht en daarom als enige parameter in de vaststelling van de Amerikaanse ADH's betrokken. Voor andere ziekten waaronder diabetes en kanker vond de Institute of Medicine (IOM) dat het onderzoek te gering was om bewezen te achten dat vitamine D bescherming tegen deze ziekten biedt.

Het advies van de IOM is aanzienlijk hoger dan dat van de Gezondheidsraad die eind 2008 in Nederland met een nieuw rapport kwam, waarin het advies voor volwassen Nederlanders ongeveer op 400 IE per dag uitkwam. Ondanks het verschil in aanbeveling zit de IOM qua bewijsvoering op eenzelfde lijn als de Gezondheidsraad destijds. Tegelijk met het advies van de Gezondheidsraad verscheen het boek ‘Nieuw Licht op Vitamine D en chronische ziekten’ van Gert Schuitemaker. In dit boek wordt de visie van 14 internationale vitamine D-experts verwoord die wél vinden dat de werking van vitamine D verder gaat dan alleen voor de botten.

Zij komen tot een dagelijkse aanbeveling van 2000 IE (50 mcg) per dag, vooral in de winter wanneer de zon te zwak is voor de aanmaak van vitamine D in de huid. Sinds 2008 zijn tal van nieuwe studies gepubliceerd, waaruit blijkt dat vitamine D wel degelijk een belangrijke en onderschatte factor is in de preventie van genoemde ziekten.

 

Bron: http://www.natuurdietisten.nl